ملتقى محبى الجودة
نرحب بكم في ملتقي محبي الجودة ونتمنى لكم قضاء وقت مثمر الاستفادة من خبراتكم فى ميدان الجودة
ملتقى محبى الجودة
نرحب بكم في ملتقي محبي الجودة ونتمنى لكم قضاء وقت مثمر الاستفادة من خبراتكم فى ميدان الجودة
ملتقى محبى الجودة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

ملتقى محبى الجودة

يهتم المنتدى بدعم ونشر فكر وثقافة الجودة ورعاية وتحفيز الافكار والابداعات القيمة

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول
المواضيع الأخيرة
» ماذا لو 2
انا مخنوووووووووووووق النهارده Emptyالثلاثاء يوليو 27, 2010 2:32 am من طرف شكرى اسماعيل

» ماذا لو 1
انا مخنوووووووووووووق النهارده Emptyالثلاثاء يوليو 27, 2010 2:30 am من طرف شكرى اسماعيل

» جودة حقيقية
انا مخنوووووووووووووق النهارده Emptyالإثنين يوليو 26, 2010 9:27 pm من طرف ايهاب اسماعيل محمد

» ساهم معنا في اعداد كتاب الدعم الفني للمدارس
انا مخنوووووووووووووق النهارده Emptyالإثنين يوليو 26, 2010 8:57 pm من طرف ايهاب اسماعيل محمد

» ‏بكيت يومـاً
انا مخنوووووووووووووق النهارده Emptyالإثنين يوليو 26, 2010 5:25 am من طرف عماد الدومانى

» فنيات فحص الملف
انا مخنوووووووووووووق النهارده Emptyالإثنين يوليو 26, 2010 2:24 am من طرف محمود نصار

» المدرسة الافتراضية تفتح ابوابها من جديد ... ادخل واشترك معنا.
انا مخنوووووووووووووق النهارده Emptyالأحد يوليو 25, 2010 7:30 pm من طرف hebaragheb

» دليل جودة المدارس
انا مخنوووووووووووووق النهارده Emptyالأحد يوليو 25, 2010 3:52 pm من طرف ايمان رافت

» تعيين‏40‏ ألف معلم خلال أيام
انا مخنوووووووووووووق النهارده Emptyالأحد يوليو 25, 2010 3:35 am من طرف هاله

» من أحسن الرسائل على البريد الإلكترونى
انا مخنوووووووووووووق النهارده Emptyالأحد يوليو 25, 2010 1:26 am من طرف محمد شحاته

» تنبيه هام
انا مخنوووووووووووووق النهارده Emptyالأحد يوليو 25, 2010 1:01 am من طرف د/عبد الناصر بدرى امين

» سجل الحضــور
انا مخنوووووووووووووق النهارده Emptyالسبت يوليو 24, 2010 5:32 pm من طرف أشرف محمود شنن

» كل ما يخص خرائط المنهج للمرحلتين الابتدائية والاعدادية
انا مخنوووووووووووووق النهارده Emptyالسبت يوليو 24, 2010 6:45 am من طرف أشرف محمود شنن

» كيفية قياس الجانب الوجدانى
انا مخنوووووووووووووق النهارده Emptyالسبت يوليو 24, 2010 6:04 am من طرف أشرف محمود شنن

» تحت رعاية صاحب الفضيلة الشيخ / إبراهيم عبد العال الرائد العام لإتحاد الطلاب والطالبات ورئيس قطاع المعاهد الازهريه
انا مخنوووووووووووووق النهارده Emptyالجمعة يوليو 23, 2010 4:05 pm من طرف نادر الليمونى

» عيد ميلاد اخى الحبيب أشرف محمود شنن
انا مخنوووووووووووووق النهارده Emptyالجمعة يوليو 23, 2010 6:44 am من طرف أشرف محمود شنن

» مستحقات المجموعة 15
انا مخنوووووووووووووق النهارده Emptyالخميس يوليو 22, 2010 4:49 pm من طرف هاني أحمد عبد المقصود

» مبروك لكل المراجعين
انا مخنوووووووووووووق النهارده Emptyالخميس يوليو 22, 2010 6:04 am من طرف فاطمه عبادى الطيرى

» فن إجراء المقابلة الشخصية
انا مخنوووووووووووووق النهارده Emptyالخميس يوليو 22, 2010 6:02 am من طرف فاطمه عبادى الطيرى

» تطبيق مبادئ الجودة الشاملة في شهر رمضان
انا مخنوووووووووووووق النهارده Emptyالخميس يوليو 22, 2010 1:43 am من طرف عزه حسن احمد

انا مخنوووووووووووووق النهارده

5 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
حنان عبد الباقي السيد
عضو جديد
عضو جديد
حنان عبد الباقي السيد

انا مخنوووووووووووووق النهارده Empty
مُساهمةموضوع: انا مخنوووووووووووووق النهارده   انا مخنوووووووووووووق النهارده Emptyالسبت مايو 29, 2010 5:40 am

[size=18]
يمكن يكون كل واحد فينا ديما بيقول الكلمه دى

انا
مخنوووووووووووووق النهارده [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

ومش عايز حد يكلمنى

طبعا بنكررها كتير اوى فى كل يوم وكل ساعه[b]ولا اعتقد[b]ان فى يوم بيعدى من غير ما حد يقولها[b]ممكن تقولها[b]لما تكون فى البيت وفى[b]ضغوط[b]كتير عليك[b]او وانت فى[b]الشارع والدنيا زحمه ومش عارف تروح اى مكان[b]او ممكن فى المواصلات او ممكن فى[b]الكليه[b]او حتى وانت قاعد لوحدك بردو بتحس انك[b]مخنوق[b]طب امتى الوقت اللى بتحس فيه انك[b]مبسوط[b]ومش[b]مخنوق[b]هل لو مبسوط[b]هتقول انك مبسوط وهتفرح اللى حواليك[b]ولا بس لما بتكون[b]متضايق[b]بتتكلم[b]فكر كده معايا[b]ايوة انت[b]وانتى وانا و كل واحد فينا[b]اول ما بنكون[b]مخنوقين[b]او متضايقين شويه[b]بنعلن للجميع عن غضبنا ده ونضايق[b]كل اللى حوالينا معانا[b]يمكن بنكون محتاجين[b]نفضفض[b]شويه يمكن نلاقى الراحه[b]بس ده لو فى سبب اصلا للاحساس بالخنقه[b]دى[b]لكن كتير اوى بنحس بالخنقه بدون[b]اسباب[b]او بمعنى اصح السبب بيكون موجود بس احنا اللى مغمضين عينينا[b]عنه[b]فى داخل كل شخص فينا في كوبايه[b]اه كوبايه ( مش غريبه[b]ولا حاجه)

تخيل معايا لو معاك كوبايه وكل يوم تحط فيها نقطتين[b]مايه[b]الاول هتكون الكوبايه دى فاضيه[b]وتقدر تستحمل وتشيل النقطتين[b]بتوع كل يوم[b]لكن فى الاخر الكوبايه دى هتتملى[b]ومش هتستحمل[b]اى نقطه تانيه[b]وهتبدا توقع وتخرج اللى جواها[b]وهذا هو[b]نفس الحال لينا بنفضل كل يوم نتشحن بشويه مشاكل صغيره[b]ونعديها ونقول مش[b]مهم[b]ونسمع كلمه من هنا وكلمه من هنا ونشوف موقف من ده وموقف من[b]ده[b]ونشيل جواه الكوبايه[b]لحد ما تتملى على الاخر وخلاص ما بقتش[b]مستحمله ولا كلمه واحده[b]وسعتها هتقول الكلمه المشهورة[b]انا[b]مخنوووووووووووووووووق[b][b]ومش عايز حد يكلمنى[b]ويجى حد يقولك مالك تقول معرفش[b]وسعاتها هيكون عندك[b]حق[b]لان الكوبايه مليانه وانت مش عارف تفضيها[b]طب والحل ايه ؟؟؟؟؟؟؟[b]يبقى لازم كل واحد[b]فينا يفضى الكوبايه بتاعته اول باول[b]ولا داعى للانتظار[b]يعنى فى اخر كل يوم[b]تراجع نفسك واللى حصل طول[b]اليوم[b]الحجات اللى[b]فرحتك[b]والحجات اللى[b]ضايقتك[b]والحجات اللى[b]ضايقتك[b]دى تحاول تلاقيلها حل ولازم يكون حل ايجابى[b]او ممكن تتكلم مع صديق[b]او حد قريب منك فيها[b]المهم انك ما تخليش فى نفسك حاجه[b]اما[b]الحجات اللى[b]فرحتك[b]برضو لازم تفكر فيها كتير اوى[b]وتحاول انها تكون دافع ليك[b]انك تتخطى بيها الحجات اللى[b]بتضايقك[b]حاول[b]تبتسم[b]دايما[b]وهتلاقى نفسك افضل[b]حاول تقرب من نفسك[b]ايوه نفسك[b]انت[b]مش هنقول عليك مجنون ولا حاجه ما تخفش[b]اتكلم معاها[b]واحكيلها ضحكها وبكيها[b]قرب منها ( دى نفسك مش حد تانى )

حاول بجد وهتلاقى نفسك[b]وهتعرف انت مين وعايز[b]ايه[b]حاول تاخد قرار وقول[b]انى هحاول وهاقدر اوصل للى[b]عايزة[b]هفرح واعيش حياتى[b]واتقرب من[b]ربنا[b][b]ومش هحس بالضيق ولا بالخنقه دى تانى ان شاء الله[b]خلي عندك[b]ثقه فى[b]الله[b]ثم فى نفسك[b]خليك قريب من نفسك ودور[b]عليها صح[b]وقووووووووووووووول[b]انا مش هقول الكلمه دى تانى[b]انا[b]مخنووووووق[b]ومش عايز حد يكلمنى[b]بالعكس قول[b]الحمد لله[b][b]لان الدنيا لو فضلت على حال واحد[b]كنت بردو هتحس انك[b]مخنوق[b]لازم يكون فيه الظلمه عشان[b]تقدر تعرف النور[b]ولازم يكون فيه الكره عشان تعرف الحب[b]ويكون فيه خوف[b]عشان تعرف الامان[b]يكون فيه حزن عشان تعرف الفرحه[b]يكون فيه مشاكل عشان[b]تقدر تحلها وتعيش[b]يكون فيه موت عشان تعرف الحياه[b]كل اللى[b]محتاجينه[b]مجرد ابتسامه
[b]تحياااااااااااااااتي
محمد بخيت متولي
مشرف عام
محمد بخيت متولي

مُساهمةموضوع: رد: انا مخنوووووووووووووق النهارده   انا مخنوووووووووووووق النهارده Emptyالسبت مايو 29, 2010 5:47 am

االزميلة الفاضلة
حنان عبد الباقى
مرحبا بك على صفحات منتدانا
ونشكر لك موضوعك القيم الملئ بالارشادات القيمة المفيده
تقبل الله منا ومنك

د/دعاء احمد محمد
مشرف
د/دعاء احمد محمد

مُساهمةموضوع: اتخنقت من الخط بس جميل   انا مخنوووووووووووووق النهارده Emptyالسبت مايو 29, 2010 5:57 am

زميلتى وصديقتى الغالية/ حنان
اهلا بك معنا فى منتدنا محبى الجودة بجد اتخنقت من الخط بس كملت الموضوع وهو دة فعلا مانحس بة ونسمية نحن فى علم النفس الضغوط النفسية التى تصيب الفرد نتيجة مايمر بة من احداث خلال حياتة الى ان يصل الانسان الى مايسمى الانهيار ولكى نتدارك هذة الخنقة نقوم بما يسمى افراغ الكوباية زى ما قلتى ويسميهاعلماء النفس التفريغ الوجدانى او الانفعالى فنتحدث ونتحدث حتى يخرج الفرد مابداخلة ويشعر بالارتياح يعنى الكوباية تفضى شكرا لك على هذا الموضوع
نقاء
مشرف
نقاء

مُساهمةموضوع: رد: انا مخنوووووووووووووق النهارده   انا مخنوووووووووووووق النهارده Emptyالسبت مايو 29, 2010 6:05 am

استاذه حنان اشكرك على الموضوع لكن من يستطيع قول لا اله الا الله لايجب ان يقول انا مخنوق
حنان عبد الباقي السيد
عضو جديد
عضو جديد
حنان عبد الباقي السيد

مُساهمةموضوع: رد: انا مخنوووووووووووووق النهارده   انا مخنوووووووووووووق النهارده Emptyالسبت مايو 29, 2010 6:22 am

اساتذتي الافاضل
اشكر لكم اهتمامكم وردكم علي موضوعي المتواضع
ومعذرة لسوء الخط
بس اكيد لازم نتعلم من اخطاءنا
وسوف يتم تعديل الخط في المرات القادمة بأذن الله
واحب ان اضيف اننا جميعا بشر
وكثيرا ما نجد علي السنتنا"لا اله الا الله
واحيانا نجد"انا زهقان
واخري نقول"الحمد لله
وساعات نقول "انا مخنوق
تلك هي طبيعه البشر
المهم في النهاية نعود بقلوبنا وعقولنا الي الخالق عز وجل
وهذا هو مضمون رسالتي في موضوعي
ومرة اخري اشكركم علي مشاركتكم لي بالآراء
وحقيقة لي كل الشرف ان يجمعني وهذه الكوكبة في هذا المنتدى
نقاء
مشرف
نقاء

مُساهمةموضوع: رد: انا مخنوووووووووووووق النهارده   انا مخنوووووووووووووق النهارده Emptyالسبت مايو 29, 2010 6:26 am

احنا الاسعد والله يا غالية بارك الله فيك وعلى الرحب والسعة
نادر الليمونى
مشرف
نادر الليمونى

مُساهمةموضوع: رد: انا مخنوووووووووووووق النهارده   انا مخنوووووووووووووق النهارده Emptyالسبت مايو 29, 2010 6:41 am

الاستاذة الفاضلة
حنان عبد الباقى السيد
اشكر لكم هذا الموضوع الرائع
والذي يعبر عن حالة مر بها جميعنا
دمت فى تألق وابداع دائمين

انا مخنوووووووووووووق النهارده
صفحة 1 من اصل 1